Pages

Sunday, April 11, 2010

merindui dia yg xkn kembali lg..(nk crite lg nih_)



Dh setahun lbh arwah wan aku p’g meninggalkn kami smua..tanggal 16 february 2009..
Tibe2 hati aku rase sayu sgt2..b’mcm2 p’kara dlm fikiran..
Mcm mane wan kt sne..rndu..mmg t’lalu rndu..
Rndu dgn masakan wan aku..rndu dgn nasihat dye..rndu dgn telatah dye..
Wan..m’besarkn aku..dari aku xpndi mkn sndri..smpi aku dh pndi utk masak sndri..
Dari aku xpndi b’jln..smpi aku pndi b’lari..
Kemana2 wan p’g..wan bwk aku..wan..aku dgn tok..b’tiga naik motor..
Itu aje kenderaan yg tok aku ade..tp..aku hepi..
Duduk kg..sungai dh jd tmpt aku b’main2..pokok dh jd mcm lif aku bt..
Rndu..rndu waktu dulu..wan selalu mrh aku klu aku p’g sungai lame2..
Dia kejar aku dgn kayu..aku lari..aku menyorok..aku gelak dgn sepupu2 aku..
Tp..aku tau..wlu dia mrh..sia pukul..dia sgt sygkn aku..sygkn kami smua..cucu2 yg t’sgt nakal..
Aku nakal..selalu sorok gg palsu dia..pastu..dia slalu mrh..tp..aku bt jgk..
Wan aku garang..t’sgt garang..tp..aku xtakut..aku syg..wlupon dia garang..aku xpnh ada perasaan benci..yg ada..hnya syg..
Skrg..aku t’sgt rndukn dia..rndukn muka dia waktu dia mrh..rndukn sgala2 ttg dia..
Aku dh xdpt nk b’gurau dgn dia..xdpt nk usik dia lg..
aku slalu usik dia..”wan..dulu mse wan mude2 msti wan slalumenari2 dgn tok kt blkg pokok pisang kn..msti pnh guling2 kt bwh pokok kelapa..”
pastu..wan aku akn jwb..”cirit awk lh”..p’kataan ni pn aku rndu..tok aku sntiasa no komen..
rndu sgt kt wan..
dlm 2-3 thun sblm wan p’g..wan dh jd nyanyuk..wan dh xknl aku..
waktu tu aku sedih sgt..yelah..aku peluk cium dia..tp..dia xtau pn aku siapa..
xpe lh..aku ttp bt ape yg slalu aku bt..cium pp dia..
setahun sblm dia meninggal...nyanyuk dia mkin teruk..dia xpndi mkn sndr..
ye..waktu ni tibe lak tugas aku utk jg dia..aku jg dia mcm baby..
suapkn dia mkn..mandikn dia..pakaikn dia bju..sayu sgt aku rse..wan dh xmcm dulu..
wan xcerewet lgsg..xbyk ckp..xbyk kerenah..cume dia xknl aku..
dpn2 aku dia tnye..”dahlia mne?lame dia xbalik tgk aku..dia cucu aku...aku jg dia mse dia kecik2..”
aku sebak sgt..”wan..ni lh dahlia..yg kt dpn wan ni”..aku xthn sgt..airmata aku jtuh..
wan aku ckp..”dahlia tu kecik lg..mane pulak blh jd besar mcm awk”..xpe lh wan..jji wan ttp wan aku..
beberapa mgu sblm wan meninggal..aku balik kg waktu tu..
wan tibe2 ckp kt aku..”dahlia..balik jgk awk tgk aku..entah bile lg lh kite blh jmpe”
aku t’kejut sgt..sebak pn ade..knpa tibe2 wan ckp mcm ni..
byk sgt airmata aku gugur mse jga wan..dlm beberapa mgu tu jgk lh..wan dh xblh jln sndr..
tok sntiasa disisi dia..aku tgk tok jg wan dgn pnuh ksh syg..tok pn dh tua..dh xlrt..
tp..aku xdpt jg wan lme2..
aku ade kuliah..aku kna balik kampus..
tibe2 mak aku kol..mak aku ckp..wan nazak..
jantung aku mcm nk gugur aje,..mmg aku redha klu dia p’g..cume..aku rndu sgt..
t’bygkn kesakitan yg dia rasa...aku xsmpt tgk wan m’hembuskn nafas yg t’akhir..
mak aku ckp..tok xblh trime..tok xnk lpskn wan p’g..wan nazak sgt waktu tu..
smua org pujuk tok..lpskn lh wan p’g..akhirnye..tok mengalah..wan p’g..
aku sebak..tok aku menangis..tok aku ckp..”syg..knpa tgglkn aku..”
klu aku rndu kn wan smpi mcm ni..mcm mne lh perasaan tok..
dh setuhn lbh wan p’g..tok masih lg menangis..
wan...aku btul2 rndu kt wan...
hnya doa yg blh aku kirimkn...
al-fatihah..

1 orang joint lia membebel:

Ayah Kacak said...

Lia,menyentuh perasaan tulisan awk....